Skriv in din e-postadress
& få gratis uppdateringar

6 Anledningar Till Att Använda LinkedIn

I det första inlägget här på bloggen svarade vi på frågan, vad är LinkedIn? Vi var även inne och nosade på varför du bör bli medlem. I det här inlägget vill jag fördjupa det och ge 6 starka anledningar till varför du ska använda LinkedIn.

Idag har LinkedIn över 320 miljoner medlemmar världen över och av dessa är ca en miljon medlemmar från Sverige. Jämfört med Facebook är LinkedIn absolut inte det störta sociala nätverket på Internet men växer med hela två medlemmar i sekunden globalt och med 25,0000 användare per månad i Sverige. Det öppnar upp en mängd möjligheter om du aktivt använder LinkedIn för din karriär eller ditt företag. Därav har jag listat 6 av de främsta anledningar till att använda LinkedIn för att avancera i din karriär eller bygga upp ditt företag:

1. LinkedIn handlar om affärer.

Till skillnad från Facebook och Twitter handlar LinkedIn inte om att lägga upp bilder från helgens festligheter eller kommentera vad kompisen ätit till middag. På LinkedIn är konversationerna och meddelanden mellan användarna mer professionella och handlar om samarbeten och möjligheter. Allt på LinkedIn kretsar kring att göra affärer, avancera i sin karriär, nätverka med andra och bygga upp sitt företag. Värt att tillägga är att 4 av 5 användare är beslutsfattare, vilket betyder att du med stor sannolikhet kommer i kontakt med någon som direkt kan anställa, anlita eller köpa av dig.

2. Nätverkande.

En av de viktigaste förutsättningarna för att kunna nå sin potential som yrkesperson eller företagande är att känna rätt personer. LinkedIn gör det mycket enklare för dig att hitta de personer med den kunskap och kompetens du verkligen behöver för att nå dina mål. Till skillnad från vanliga nätverksträffar och andra evenemang krävs det bara några få musklick och tangentbordstryck för att få tillgång till tusentals personer som potentiellt kan hjälpa dig att komma vidare eller hitta det du söker. LinkedIn är naturligtvis också en fantastisk plats att skapa och hålla kontakt med kollegor, förre detta kollegor, klasskamrater, vänner och bekanta. Dessa personer kan ju faktiskt också hjälpa dig.

3. Trovärdighet.

LinkedIn ger dig möjligheten att styra över din professionella yrkesidentitet vilket ger dig enorm fördel. Idag gör allt fler personer så kallad research innan de anställer, anlitar eller köper av någon. I och med att profiler på LinkedIn rankas så pass högt upp i sökresultatet på sökmotorer som exemepelvis Google, är det där researchen börjar. LinkedIn ger dig alltså en möjlighet att visa din bästa sida för dem. Till din hjälp har LinkedIn funktioner som gör att andra medlemmar kan skriva rekommendationer om dig och intyga om dina kompetenser och expertis. Det är en sak att skriva bra om sig själv, men när andra också gör det så ökar din trovärdighet och chanser till framgång kraftigt. LinkedIns intyg och rekommendationer gör stor skillnad!

4. Marknadsför dig själv (eller ditt företag).

Möjligheten att marknadsföra sig och etablera dig själv som en expert är stor på LinkedIn. Din profil är din reklamskylt utåt och allt aktivt du gör på LinkedIn gör att din profil visas för de andra medlemmarna i ditt nätverk. Alltså perfekt för att främja ditt varumärke! För att nå utanför ditt personliga nätverk kan du exempelvis engagera dig i olika grupper. Det finns i stort sett en grupp för varje yrke, intresse och bransch du kan tänka dig. En del grupper har tiotusentals medlemmar! LinkedIn tillåter dig att gå med i upp till 50 grupper och starta 10 egna. Använder du grupper på rätt sätt kan de skapa oändligt med möjligheter för dig!

Förutom din personliga profil och grupper ger LinkedIn dig även möjligheten att skapa en företagssida som andra medlemmar kan följa. Via den kan du exempelvis publicera inlägg, lägga upp jobberbjudanden och produkter/tjänster.

5. Jobb.

LinkedIn ger både dig som är arbetssökande och arbetsgivare en mängd olika möjligheter att hitta det du söker. Som arbetssökande kan du söka efter jobb baserat på tjänst, företagsnamn eller nyckelord och automatiskt få “jobb som kanske intresserar dig” i ditt nyhetsflöde så fort något nytt jobb läggs upp. Dyker något intressant jobb upp kan du ansöka direkt via LinkedIn. Dessutom finns det flera grupper som direkt är inriktade på jobb, exempelvis SVENSKA JOBB, Jobb inom nya medier i Sverige m.fl. Även om du inte aktivt söker jobb så ger LinkedIn dig möjligheten att vara proaktiv och vara öppen för möjligheter, då många rekryterare använder LinkedIn som ett verktyg för att hitta rätt personer.

Som arbetsgivare är LinkedIns sökfunktion ett utmärkt verktyg till att hitta personer med den kompetens och expertis du söker. Du kan även lägga upp jobbannonser som andra medlemmar kan söka till. LinkedIn erbjuder dessutom mer avancerade alternativ för rekrytering.

6. Hitta och få relevant information om din bransch.

“Pulse” är en ny funktion som skräddarsyr och visar dig relevanta artiklar och nyheter från din bransch och kända ledare. På så sätt kan du hålla dig uppdaterad på det senaste som händer och samtidigt få tips och idéer som du kan ha nytta av i ditt dagliga arbete. Dessa artiklar kan göra dig mer motiverad, inspirerad och produktiv i ditt jobb eller företag, vilket i sin tur kan leda till befordran, löneförhöjning eller liknande. Du kan dessutom dela dessa artiklar och nyheter med dina kontakter, kommentera eller spara dem så att du kan läsa dem vid ett senare tillfälle.

Vilken är den främsta anledning till att du valt att gå med i LinkedIn? Det kanske är någon annan än de som nämns ovan? Lämna en kommentar i rutan nedan och dela detta inägg till en vän eller en kollega som behöver övertygas om att gå med.

Om du gillade den här artikeln,
få uppdateringar (det är gratis)

Lämna en kommentar

*